Er zijn diverse manieren om te adverteren met je bedrijf. De meest gebruikte advertentie manier is SEA, dit betekent in het Nederlands Zoekmachine Adverteren en wordt voornamelijk gedaan via Google of Bing.
Verschil tussen SEO en SEA
SEA heeft als doel om leads of sales te genereren tegen de laagst mogelijke kosten per klik, per duizend vertoningen of per acquisitie. Je betaald met SEA dus voor een actie van jouw doelgroep. Maar je betaald ook voor een top positie op de zoekresultaten pagina of je betaald juist wat minder voor een positie onder in de zoekresultaten of zelfs de tweede of derde pagina, alhoewel die laatste posities ook kunnen betekenen dat de advertentie kwaliteit laag is en je concurrenten daarom met dezelfde zoektermen beloond worden met een hogere advertentie positie. Met SEO, ofwel search engine optimisation, pas je verschillende technieken toe om hoger in de organische zoekresultaten te komen. De organische zoekresultaten zijn alle zoekresultaten in Google en Bing waar je niet voor hoeft te betalen.
Soorten Google advertenties
Voordat we verder gaan met hoe SEA werkt, een korte uitleg over de soorten Google advertenties. Er zijn namelijk verschillende manieren om te adverteren in de zoekmachine.
Google advertenties in het kort:
- Search ads
- Shopping ads
- Display ads
- Video ads
Bekijk voorbeelden
Google Search advertenties
Google search ads bestaan uit 3 soorten advertenties; tekst advertenties, responsieve advertenties en dynamische advertenties.
Tekstadvertenties
De tekstadvertentie is de meest gebruikte advertentie vorm. Vrijwel iedereen heeft wel eens op een tekst advertentie geklikt en waarschijnlijk ook geconverteerd. Tekst advertenties zijn volgens het Google ads model de basis voor de responsieve advertenties, je maakt een tweetal tekst ads aan en Google genereert op basis daarvan een responsieve advertentie die je zelf verder moet invullen/optimaliseren.
Responsieve zoekadvertenties
Responsieve advertenties zijn uitgebreider en bieden net wat meer mogelijkheden en extra opties dan tekst advertenties. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om deze ads toe te spitsen op mobiele gebruikers. Over het algemeen is het rendabeler om groots in te zetten op responsive advertenties.
De prestaties van deze advertentie vorm zijn in onze ervaring het beste, dat komt doordat deze advertenties door het machine learning algoritme van Google beoordeeld worden. Je vult 15 koppen in en 14 beschrijvingen en het algoritme rouleert deze in de zoekresultaten waardoor de best presterende koppen en beschrijvingen ingezet worden. Per gebruiker (doelgroep) kan dit verschillen en het bepalen daarvan wordt Google nou juist steeds slimmer in.
Dynamische zoekadvertenties
Dynamische advertenties zijn tekstadvertenties die automatisch gegenereerd worden op basis van de content van een pagina of website.
Gebruik van deze advertentie vorm kan positief uitpakken indien de content helemaal tip top in orde is. Het nadeel van dynamische advertenties is dat je minder controle hebt over de prestaties van de ads en niet goed kunt bijsturen.
Gezien Google in haar algoritme voornamelijk de inhoud van een webpagin beoordeeld op headers (kopteksten), moet het header gebruik goed toegepast zijn, met een logische opbouw in h1 t/m h6.
Afhankelijk van de omvang van een bedrijf, vermijden wij over het algemeen dynamische zoekadvertenties.
Google shopping advertenties
Google Shopping is een populaire en veelgebruikte advertentie vorm. Via het merchant center van Google kun je op diverse manieren je product assortiment adverteren en optimaliseren. Google shopping advertenties zijn zichtbaar in de zoekresultaten onder het tabje shopping en zijn zeer interessant voor bedrijven met concurrerende prijzen.
De zichtbaarheid in Google shopping wordt bepaald door de product eigenschappen die je toevoegt aan je shopping feed. Sluit de zoekopdracht aan op de productgegevens in jouw feed, dan wordt het product getoond voor de zoekopdracht. Google shopping vergt een goede voorbereiding en webshop seo optimalisatie, in combinatie met inzicht in de concurrentie is dit een zeer rendabele vorm van adverteren.
Google display advertenties
Met het Google Display Netwerk bereik je mensen op hun favoriete websites, terwijl ze een youtube video bekijken, een app gebruiken of wanneer ze hun Gmail-account checken. Lees meer hierover op de Google answer pagina.
Het Google display advertising netwerk is zeer geschikt voor reeds actieve adverteerders. Met de reeds verzamelde data op basis van doelgroepen en remarketing kun je je advertentie campagnes naar een nieuw niveau tillen.
Met display campagnes is het mogelijk om:
- Je doelgroep te bereiken op websites van derden op basis van goed presterende zoekwoorden;
- Je doelgroep bereiken op websites in jouw markt of niche;
- Bezoekers die interesse hebben getoond in jouw product opnieuw te benaderen met remarketing
Een belangrijk aspect in effectieve display advertentie campagnes is visuals. Onder visuals verstaan we (Interactief) Banner design en video content. De visuals van jouw display advertenties moeten pakkend zijn, conform jouw huisstijl ontworpen worden, de juiste emotie oproepen en uiteindelijk de juiste doelgroep aanspreken en tot actie laten overgaan. Strategie is in display cruciaal voor het rendement van de Google display campagne.
Er zijn 4 soorten display ads:
- Responsieve display-advertenties
- Geüploade beeldadvertenties
- Engagement-advertenties
- Gmail-advertenties